Onderwijsprogramma

Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doel-groepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bieden we leerlingen leerroute 5, 6 en 7. We bereiden leerlingen voor op uitstroom naar diplomagericht voortgezet (speciaal) onderwijs: vmbo, havo (en vwo). Ons onderwijsaanbod is erop gericht de kinderen als aardige, vaardige en waardige mensen de school te laten doorlopen. We richten ons op het ontwikkelen van de cognitie, de persoonsvorming en de socialisatie.

Kan uw kind in het reguliere onderwijs de ondersteuning krijgen die nodig is? Dan kan hij of zij tussentijds overstappen.

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we naar IQ, maar ook naar schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren.

Leerlijnen

We willen elke leerling individueel recht doen en zo goed mogelijk onderwijs op maat bieden. Daarom hebben we het leerstofaanbod opgedeeld in leerlijnen. Dit zijn kleine stapjes in de leerstof. Hierdoor kunnen we goed aangeven welke stof de leerling op dat moment moet oefenen.

Hoofdvakken

We bieden de volgende hoofdvakken:

  • Rekenen
  • Taal
  • Voorbereidend lezen (taal- en leesontwikkeling voor jonge leerlingen)
  • Aanvankelijk lezen (voor beginnende lezers)
  • Voortgezet technisch lezen
  • Begrijpend lezen
  • Schrijven
  • Spelling
  • Wereldoriëntatie

Extra schooljaar

Sommige leerlingen hebben behoefte aan een extra schooljaar. In dat extra schooljaar werken zij onder andere aan hun werkhouding en sociale vaardigheden. Zo kunnen ze na dit jaar doorstromen naar het vervolgonderwijs dat het beste bij hen past.