Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we jaarlijks met ouders bespreken. Hierin staat wat een leerling kan en wat hij of zij de komende vier jaar kan leren.

Wat heeft uw kind nodig?

In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling.

Wat betekent dat voor de lessen?

Alle lessen die een kind volgt hebben een doel. De groepsleraar stelt doelen op voor iedere leerroute. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. Samen vormen deze doelen een (groeps)plan. Daarin staat welke leerlingen in de groep aan dezelfde doelen werken. In het (groeps)plan staat ook hoe uw kind hoort wat er wordt verwacht en hoe dat georganiseerd moet worden. De groepsleraar beschrijft ook met welke middelen en methoden wordt gewerkt.

Waar groeit uw kind naartoe?

Naar welke vorm en welk niveau van voortgezet onderwijs zal uw kind uitstromen? Kan uw kind functioneren in het voortgezet onderwijs of blijft een speciale setting gewenst? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod.

Hoe doet uw kind het in de praktijk op school?

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe uw kind zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde resultaten, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.

Toetsing en evaluatie

Van elke leerling stellen we in het ontwikkelingsperspectiefplan vast wat zijn doelen zijn. In het groepsplan, het handelingsplan en de leerroutes beschrijven we hoe we die doelen kunnen halen. Om te beoordelen of we hierbij op schema liggen of aanpassingen moeten doen hebben we een systeem van toetsing en evaluatie. De Cito-toetsen worden elk jaar rond januari/februari en mei/juni afgenomen in de groepen 1 tot en met 8. Met onze schoolverlaters nemen we deel aan de landelijke Cito-eindtoets.

Rapport

De leerlingen krijgen twee keer per schooljaar een rapport. Dit rapport is bestemd voor de leerlingen en wordt direct aan hen gericht. Ze bepalen zelf ook een aantal doelen die we opnemen in het rapport.